Artikkelien tiivistelmät

Sanna Kervinen & Kaisa Aunola

Vanhempien kasvatustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin

Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien kasvatustyylien yhteyksiä lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin ja näiden muotoutumiseen lapsen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkittavina olivat 152 lasta, jotka kävivät ensimmäistä luokkaa, sekä heidän vanhempansa. Vanhempien kasvatustyylejä (lämpö, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli) arvioitiin kyselylomakkeella kouluvuoden alussa syyskuussa. Lasten työskentelytavat arvioitiin kouluvuoden alussa ja lopussa käyttämällä tutkija-arviota. Kouluvuoden alussa arvioitiin myös lasten luku- ja matematiikan taidot testien avulla. Tulokset osoittivat, että tehtävää välttelevä työskentelytapa ensimmäisen kouluvuoden aikana oli tyypillisempää pojille kuin tytöille. Vanhempien kasvatustyyleistä erityisesti äidin lämpimyys oli yhteydessä lapsen tehokkaisiin työskentelytapoihin, kuten vähentyneeseen avuttomuuteen. Myös äidin behavioraalisella kontrollilla oli positiivisia seurauksia – se ennusti erityisesti poikien tehtävää välttelevän työskentelytavan vähenemistä kouluvuoden aikana. Isien kasvatustyylien yhteydet lasten työskentelytapoihin jäivät vähäisemmiksi kuin äitien.

Lue lisää