Top News 2020

Maanantaiblogi

Valmennuksessa

Viime blogissani kerroin, että ilmoittauduin Elämä pelissä -valmennukseen. Valmennusta on nyt takana kaksi viikkoa. Olen saanut säännöllisin väliajoin valmennusohjeita ja facebook on täyttynyt rohkaisevilla uutisilla muista valmennettavista ja heidän kuulumisistaan. Tällä viikolla tuli myös pyyntö osallistua tutkimukseen eli Duodecim aikoo ilmeisesti tehdä oikeaa tieteellistä tutkimusta tästä maailman suurimmasta ihmiskokeesta.

Valmennusohjeista mielenkiintoisimmat ovat käsitelleet optimismia ja arkikirosanoja. Duodecim on tuottanut lyhyitä videoita, joissa Elämä pelissä -valmennuksen valmentajat ja taustajoukot kertovat positiivisen psykologian keskeisistä ideoista. Valmennusohjeissa on ollut linkki videoon ja joitain harjoituksia kotona tehtäväksi.

Arkikirosanoissa Ben Furman kertoo, että pienistä vastoinkäymisistä pääsee usein yli itse kehittämällään arkikirosanalla. Useat meistähän mm. minä viljelevät niitä oikeita kirosanoja hyvinkin taajaan eikä niistä juurikaan ole apua. Kirosanojen tavanomainen, jatkuva käyttö ei auta vastoinkäymisessä. Sen sijaan oma arkikirosana, jonka itse on vihkinyt arkisten vastoinkäymisten mielestä haihduttamiseen, toimii yleensä hyvin. Tässä on minulle mainio idea eikä kokeileminen maksa eikä haittaa mitään. Nyt täytyy vain keksiä se sana!

Antti Mattila taas piti optimismista hauskan pienen puheen. Kotitehtävänä piti miettiä joka ilta kolme asiaa, jotka menivät päivän aikana hyvin. Kuulostaa lapselliselta, ainakin minusta. Sitten mieleeni tulivat kaikki ne ihmiset, joiden ajatukset tuntuvat täyttyvän niistä ei hyvin menneistä asioista. Heidän ehkä kannattaisi muistuttaa itseään joka ilta hyvin menneistä asioista. Ja itse toteutan tätä periaatetta koko ajan työssäni. En kysy opiskelijoiltani kurjista jutuista. Mielestäni on tärkeämpää tietää, mistä tykkää ja mikä on kivaa. Niille voi rakentaa tulevaa.