Lectio Praecursoria

Utvecklingen av grundläggande matematiska färdigheter – identifiering av och stöd för barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Matematiska färdigheter är något som vi alla använder oss av dagligen – då vi vaknar, ser på klockan, uppskattar om vi hinner med morgonsysslorna ifall vi trycker på snooze ännu ett par gånger, när vi planerar veckans uppköp, betalar räkningar, gör upp semesterplaner eller ser på väderprognosen inför kommande veckoslut. Vi uppskattar antal, tal, mängder, tid och avstånd. Vi använder olika strategier för att räkna summor, skillnader, resterande antal och önskade antal. Vi uppfattar likheter och skillnader, mönster och strukturer, antal och tal i vår omgivning. Vi använder och förstår begrepp som beskriver, förklarar, synliggör läge, mängder, storheter. Även för ett litet barn är de matematiska färdigheterna ständigt närvarande i vardagen – från att barnet klär på sig kläderna i en viss ordning på morgonen, räknar stegen från bilen till dagisporten, uppskattar hur många kompisar som redan är på plats, avtalar med föräldern hur länge barnet får se på sitt favoritprogram till hur många lösgodisar barnet får köpa. De allra tidigaste matematiska färdigheterna använder redan det nyfödda barnet och småningom utvecklas fler och mer mångsidiga färdigheter då barnet möter möjligheter och utmaningar i sin vardag.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.