Eerika Finell
VTT, sosiaalipsykologian määräaikainen yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto, Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Tällä hetkellä minulla on kaksi tutkimuslinjaa. Ensinnäkin tutkin, miten ongelmat koulujen sisäilmassa vaikuttavat koululaisten psykososiaaliseen hyvinvointiin kyselyaineistoilla. Tämän lisäksi selvitän laadullisilla aineistoilla, millaisia merkityksiä ja kokemuksia sisäilmaongelmiin liitetään. Sisäilmaongelmien lisäksi tutkin suomalaisiin kansallisiin symboleihin liitettyjä merkityksiä, muistoja ja asenteita. Olen väitellyt jälkimmäisestä aiheesta. Sisäilmaongelmien tutkimus on tärkeää ja kiinnostavaa monestakin syystä. Sisäongelmien lukumäärä on suuri, ja niiden aiheuttamat terveyshaitat ovat tiiviin yhteiskunnallisen keskustelun alla. Sisäilmaongelmien terveysvaikutuksia on tutkittu paljon muun muassa lääketieteessä, mutta käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteiden näkökulmasta sisäilmaongelmia ja niiden seurauksia on tutkittu vain vähän. Yhteiskunnallisen merkittävyyden ja tutkimuksen vähäisyyden lisäksi ilmiöstä tekee tutkimuksellisesti kiinnostavaa myös sen kompleksisuus, monisäikeisyys ja ilmiön edellyttämä tieteiden välinen yhteistyö. Kiinnostavaa on myös se, että sisäilmaongelmiin liittyvien keskusteluiden ja kuvausten kautta on mahdollista tarkastella myös hyvin laajoja kysymyksiä, kuten keho-mielen ja ympäristön välisiä rajapintoja, stigmaa, tietoa ja valtaa.