Pääkirjoitus

Pääkirjoitus (06/2016): Aineistonhallintaa

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Tieteen avoimuuden eteen on viime vuosina tehty paljon töitä. Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti vuonna 2014 tavoitteeksi Avoin tiede ja tutkimus -hankkeessaan (http://avointiede.fi), että Suomen juhlavuoteen 2017 mennessä maamme on noussut johtavaksi maaksi tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa ja että avoimen tieteen mahdollisuudet hyödynnetään laajasti yhteiskunnassamme (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2014). Kaikilta osin tavoite ei ole vielä toteutunut, mutta monia tärkeitä edistysaskeleita on jo otettu. Tieteentekijöiden näkökulmasta tämä ei kuitenkaan ole ollut täysin ongelmatonta, sillä avoimuus on tuonut myös mukanaan monenlaisia keskenään ristiriitaisia vaatimuksia. Aihetta koskevat käytännön ohjeistukset ovat monilta osin vielä keskeneräisiä ja hajanaisia, ja niiden tulkinta voi olla yksittäiselle tutkijalle tiedon ja ajan puutteessa jopa mahdotonta.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.