Lectio Praecursoria

Ihmismieli ja iltapäivälehtien lööpit – tutkimuskehys

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

04 lec 01 im01

KUVA 1. Ilta-Sanomien lööppi 16.4.2013. Kuva: Sini Setälä.

Pyytäisin teitä hetken ajan katsomaan seuraavia lööppejä (Kuvat 1 ja 2) ja miettimään, minkälaisia ajatuksia ja tunteita ne teissä herättävät.

Olen tutkinut lööppien vaikutusta siinä prosessissa, jossa ihminen luo merkityksiä mielensisältöjensä kautta. Mitä tarpeita lööpit tyydyttävät? Miten ne vaikuttavat tunteisiin? Väitöskirjassani rakennan lööppien tulkintaprosessin. Lööpeillä tässä tutkimuksessa viittaan kahden Suomessa ilmestyvän iltapäivälehden, Ilta-Sanomien ja Iltalehden, myyntijulisteisiin, jotka toimivat sekä omina journalistisina tuotteinaan että itse lehden mainoksina. Niitä näkee kioskien ikkunoissa, kauppojen ovissa, kassojen vieressä: ne on usein sijoitettu niin, että ihminen ”joutuu” lukemaan lööpin miltei tahtomattaankin, koska se sattuu silmään. Lööpit toimivat ikkunoina ajankohtaisiin tapahtumiin. Lööpeissä uutisen informaatioarvo kilpailee houkuttelevuuskriteerien kanssa. Niiden välityksellä myös ne, jotka eivät varsinaista tuotetta osta, saavat käsityksiä lehdissä esillä olevista asioista. Tämän takia alun perin kiinnostuinkin lööppien merkityksestä. Niitä nähdäkseen ei tarvitse kirjautua mihinkään palveluun, avata kantta tai erityisesti etsiä niitä. Ne tulevat vastaan hyvin arkisissa tilanteissa.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.