Yläkoulun oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen profiilit ja kouluinto koronapandemian aikana syksyllä 2020
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa peruskoulun 8.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen profiileja koronapandemian aikana syksyllä 2020. Lisäksi tutkimus selvitti, miten oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen profiilit erosivat kouluinnon ja sukupuolen suhteen. Tutkimukseen osallistui 981 oppilasta (53.8 % tyttöjä, 43.7 % poikia, 2.5 % muunsukupuolisia tai tieto puuttuu) Helsingin alueen kouluista. Kaksivaiheisen klusterianalyysin avulla aineistosta oli mahdollista tunnistaa neljä sosioemotionaalisten taitojen profiilia: akateemisesti kimmoisten ja yhteenkuuluvien (30 %), matalien sosioemotionaalisten taitojen (27 %), sinnikkäiden, uteliaiden ja yhteenkuuluvien (23 %) ja korkeiden sosioemotionaalisten taitojen (20 %) profiilit. Tytöt kuuluivat todennäköisemmin sinnikkäiden, uteliaiden ja yhteenkuuluvien profiiliin tai matalien sosioemotionaalisten taitojen profiiliin. Pojat kuuluivat todennäköisemmin akateemisesti kimmoisten ja yhteenkuuluvien profiiliin tai korkeiden sosioemotionaalisten taitojen profiiliin. Koronapandemian aikana syksyllä 2020 kouluintoa raportoivat eniten oppilaat, jotka kuuluivat korkeiden sosioemotionaalisten taitojen profiiliin, ja vähiten oppilaat, jotka kuuluivat matalien sosioemotionaalisten taitojen profiiliin. Tuloksista voidaan päätellä, että yläkoulun oppilailla on erilaisia vahvuuksia sosioemotionaalisissa taidoissa, mikä voi heijastua eroihin kouluinnossa.
Avainsanat: sosioemotionaaliset taidot, kouluhyvinvointi, voimavarat, nuoret, profiilianalyysi, COVID-19-pandemia