Voimat kehiin – yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia vahvuusperustaisesta ohjauksesta
”Mä ajattelin, että et mä en oo hyvä missään tai niiku silleen.” (Oppilas4)
”Mä en ollu ikinä miettiny, et mitkä o mun vahvuuksii. Jos vaik kysytää viisi omaa vahvuutta, niin en mä oo ikinä osannu vastata.” (Oppilas9)
Näin kuvailivat itseään ja vahvuuksiaan kaksi tutkimukseeni osallistunutta nuorta. Heidän, kuten jokaisen perusopetustaan päättävän yhdeksäsluokkalaisen, tulee tehdä koulutus- ja uravalintapäätös eli hakeutua toisen asteen, nivelvaiheen tai muuhun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaan koulutukseen. Koulutus- ja uravalinta on yksi tärkeimmistä nuorten elämään pitkällä aikavälillä vaikuttavista päätöksistä.