Pisaa ja muita uutisia koulusta
Viime viikot media on kirjoittanut ahkerasti koulusta. Yhdeksäsluokkalaisia syynättiin oikein urakalla puolitoista vuotta sitten. Marrakuussa julkaistiin Koulutuksen arviointikeskuksen kotimainen tutkimus yhdeksäsluokkalaisten hupenevista taidoista ja viime viikolla vihdoin se Pisa. Lukiolaisten liitto julkaisi loppuviikosta oman selvityksensä lukiolaisten suhteesta tieto- ja viestintätekniikkaan ja sähköisiin oppimateriaaleihin. Selvitys sai onneksi mukavasti julkisuutta sekin.
Ja ihan lähiaikoina tulee julkisuuteen myös uusi ehdotus lukion opetussuunnitelmaksi. Koulua koskeva keskustelu ei siis lopu vielä pitkään aikaan.
Opettajan kouluttajana ja opinto-ohjaajana on tietysti surullista kuulla peruskoulun oppilaiden vähenevistä taidoista. Mutta kuten moni opettaja ennen minua on jo ehtinyt todeta, se ei ollut yllätys. Maailma ja yhteiskunta nuorten ympärillä on muuttunut niin paljon viimeisen 10 vuoden aikana, että yllätys olisi ollut, jos se ei näkyisi. Kun aloittelin lukion opinto-ohjaajana noin 15 vuotta sitten, kenellekään ei ollut älypuhelimia eikä tietokone- tai nettipelejä pelattu koulussa. Ei ollut facebookia eikä wilmaa. Tietokoneella oltiin kotona, mutta koulu oli vielä muille asioille rauhoitettua aluetta.
Lukiolaisten liiton selvitys on siksi mitä tervetulluin lisä keskusteluun. Ja valitettavasti se on varsin karua luettavaa. Lukiossa ei hyödynnetä tieto- ja viestintätekniikkaa eivätkä opiskelijat juurikaan käytä älypuhelimiaan eikä tablettejaan opiskelussa. Peruskoulun puolella asiat tuskin ovat sen paremmin.
Helsingin yliopiston Mind the Gap -tutkimusverkosto on tänä vuonna käynyt tutkimuksen avulla ongelman kimppuun. Opettajankoulutuksen ja jokaisen opettajan pitäisi kuitenkin heti ottaa tieto- ja viestintätekniikka ihan uudella tavalla opetukseen mukaan. Tiedän, että yksittäiset opettajat ovat jo vuosia tehneet alalla hyvää työtä, mutta kuten selvitys osoittaa, heitä on vähän. Jatkossa ei toivottavasti keskustella siitä, miten älypuhelimet saisi oppilailta pois, vaan miten niitä käytettäisiin oppimisessa.
Mind the Gap -tutkimusverkosto