Mobiilipäiväkirjatutkimus korkeakouluopiskelijoiden päivittäisestä opiskeluun liittyvästä stressistä ja stressinhallintakeinoista
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden kokemaa päivittäistä opiskeluun liittyvää stressiä, opiskelijoiden käyttämiä keinoja stressin hallitsemiseksi sekä stressinhallintakeinojen yhteyksiä stressitason muutokseen päivien välillä. Mobiilipäiväkirjatutkimukseen osallistui 86 maisterivaiheen opiskelijaa, jotka vastasivat sekä strukturoituihin että avoimiin päiväkirjakysymyksiin viikon ajan, kerran päivässä (N = 602). Stressinhallintakeinoihin liittyvät avoimet vastaukset luokiteltiin ja kvantifioitiin, ja stressinhallintakeinojen yhteyksiä stressitason muutokseen peräkkäisinä päivinä tarkasteltiin monitasomallinnuksella. Tulokset osoittivat, että tutkimusviikolla opiskelijoiden stressitasossa esiintyi huomattavaa päivittäistä vaihtelua. Opiskelijat pyrkivät kuitenkin hallitsemaan opiskeluun liittyvää stressiä seitsemällä eri keinolla, esimerkiksi opintojaan edistämällä tai liikunnan avulla. Stressinhallintakeinoista sosiaaliset suhteet, opintojen edistäminen, ajanhallinta sekä positiivinen asenne ja reflektio olivat yhteydessä päivien väliseen stressitason muutokseen.
Avainsanat: päiväkirjatutkimus, opiskeluun liittyvä päivittäinen stressi, korkeakouluopiskelijat, stressinhallintakeinot