Liite 2: Tutkimustietoa konsultoivan koulupsykologityön vaikuttavuudesta
Johdanto
Psykologisten käytäntöjen vaikuttavuuden arviointi
Työtapojen vaikuttavuuden arvioinnin perusajatus on ohjata ammattilaisia valitsemaan toimivia työmenetelmiä, jotka edistävät asiakkaiden hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla. Psykologien, kuten muidenkin terveydenhuollon ammattilaisten, tavoitteena on tehdä laadukasta ja sosiaalisesti vastuullista työtä, mutta silti myös psykologien käytössä on työmenetelmiä, joiden vaikutuksista ja vaikuttavuudesta kiistellään. Osin taustalla on se, että menetelmiä ei yksinkertaisesti ole vielä tutkittu tarpeeksi. Tutkimustieto on kuitenkin tarpeen myös sen arvioimiseksi, ”mikä hoito, kenen antamana ja millaisissa olosuhteissa on tehokkainta tälle yksilölle, jolla on juuri tämä ongelma” (Paul, 1967). Ongelmista ja niiden hoitamisesta puhuminen ei ehkä kuvaa esimerkiksi koulupsykologin työkenttää tarpeeksi monipuolisesti, mutta lainaukseen kiteytyy kuitenkin nimenomaan koulupsykologeille oleellinen ymmärrys siitä, että on tiedettävä tarpeeksi paljon tarpeeksi monenlaisista vaihtoehdoista, jotta yksittäisen asiakkaan tai vaikka koululuokan kanssa voidaan päästä yhteisesti muotoiltuihin tavoitteisiin.