Tapasimme tutkijan

Johan Korhonen

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

PeD, biträdande professor i pedagogisk psykologi, Utvecklingspsykologi, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.

Jag forskar i lärande i matematik och matematiksvårigheter och hur dessa är relaterade till kognitiva och affektiva faktorer. För tillfället har vi forskningsprojekt i Finland, Sverige och Norge där vi undersöker samspelet mellan matematikfärdigheter och matematikångest. Matematikångest är en negativ emotionell reaktion som uppstår i situationer där man skall räkna eller tolka numerisk information. Kognitiva faktorers betydelse för matematikfärdigheter har fått relativt stor uppmärksamhet i forskningen, men det saknas kunskap om hur matematikfärdigheter och matematikångest samspelar och hur man med hjälp av interventioner kan motverka matematikångest. 

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.